Onderhoud

Zo moet je je auto onderhouden!

Wie een auto heeft moet natuurlijk de auto ook blijven onderhouden. Na zo’n grote investering wil je natuurlijk niet dat een auto weer snel bij de garage zal staan, omdat de auto is stuk gegaan door weinig of slecht onderhoud. Er zijn verschillende manieren waarop jij je auto zelf kan onderhouden, waarvan ik er een aantal zal gaan behandelen in dit artikel. 

Veilig en zuinig rijden

Iedereen rijdt wel eens te hard of niet helemaal veilig, maar dat zijn juist aandachtspunten waardoor de auto sneller een onderhoudsbeurt nodig heeft. Als jij te snel de bochten neemt of te hard remt of veel te hard rijdt, dan zorgt dit ervoor dat je auto sneller slijt dan normaal, waardoor er eerder een onderhoudsbeurt nodig is bij de garage dan voorheen. Heftig of roekeloos rijgedrag zorgt er ook voor dat de auto meer brandstof gebruikt, wat er weer voor zorgt dat je hoger in de kosten zit voor brandstof. Dit zijn allemaal factoren wat ervoor zal zorgen dat er eerder onderhoud voor nodig is en/of dat de kosten van de brandstof hoger zullen liggen en dat is natuurlijk zonde. 

Zelf vloeistoffen bijvullen

Eens in de zoveel tijd moeten de vloeistoffen bijgevuld worden in auto’s en dat kun je het beste gewoon zelf doen. Het checken van het oliepeil en het bijvullen van de koelvloeistof is een makkelijke taak en kan zelf goed uitgevoerd worden. Weet je echt niet hoe het moet en durf je het niet aan, aangezien het wel gaat om de veiligheid op de weg, laat het dan door iemand in je omgeving doen die er wel verstand van heeft. Dit bespaart veel op de kosten en ook kun je zelf zien wanneer er iets mankeert aan de auto. Als je vaak de koelvloeistof of de olie moet bijvullen, dan kan dat dus duiden op bijvoorbeeld een lek in de auto.

Bandenspanning

Ook dit is een punt wat zelf vrij makkelijk gedaan kan worden: de bandenspanning bijhouden. Het beste is om zelf één keer in de maand de bandenspanning te controleren. Als de bandenspanning tussen de 2 en de 3 bar ligt, dan is de bandenspanning nog goed, maar als het onder de 2 ligt of boven de 3 dan moet er dus wat aan de bandenspanning gedaan worden. Als er niets aan gedaan wordt dan is de kans op een klapband veel groter, waardoor de auto gerepareerd moet worden door de garage, wat weer hoog in de kosten kan gaan lopen.