Het is nu zo mei 28, 2017 10:23 am

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 677 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:27 am 
Moderator
Moderator

Hallo allemaal,

Na een "te" lange tijd van afwezigheid waarin ik uiteindelijk toch afscheid heb genomen van mijn 323 BG GT heb ik toch de weg naar de club weer gevonden.

De GT kreeg helaas teveel roest, hetgeen mij te kostbaar werd om op te knappen. Toch rijdt ie nog lekker rond en hoop ik stiekem dat z'n nieuwe baasje goed voor hem zorgt.

Ik heb inmiddels een nieuwe auto, natuurlijk een Mazda, natuurlijk een 323 en het is geworden:

Mazda 323F type BJ, 2.0i Sportive, metallic zwart.

Nadat ik mijn huiswerk goed had gedaan was dat de auto en uitvoering die ik graag wilde hebben, ook omdat deze uitvoering naar mijn smaak al compleet is. Het was ook eigenlijk mijn voornemen om de auto verder te laten zoals hij was, maar...... ik kan het toch niet laten om de nodige updates uit te voeren.....

Inmiddels is dit de Spec list dd. 15-01-2012

Mazda 323 BJ Fastbreak 2.0i Sportive

Kleur:
Zwart Metallic
Uitvoering:
Sportive
Motorinhoud:
2.0 liter injectie 16V
Max. vermogen:
131 PK
Max. koppel:
171 Nm
Topsnelheid:
203 km/h
0-100 km/h:
9,7 sec.

Buitenkant:
Velgen:
Zomer: Mazda RX 8 velgen 18 inch 8J met 215-35-18 banden
Winter: Standaard Sportive velgen 16 inch 6J 195-50-16 winterbanden
Bodykit:
Sportive pakket:
- voorbumper
- sideskirts
- achterbumperlip
- achterklepspoiler met 3e remlicht in carbonwrap
Sierlijst van de grille in carbonwrap
Booskijkers
Sierlijst achterklep in carbonwrap
Climair zijraamspoilers voor- en achterportieren
Electrisch bedienbare buitenspiegels met led knipperlichten in carbonwrap
Zijknipperlichten in kleur gespoten
Verlichting:
Pilot Pro Line 6000K H7 xenon
Pilot witte 5 CMD led stadslichten
Philips Silvervision knipperlichtlampjes rondom
Pilot witte 5 CMD led kentekenplaatverlichting
Knipperlicht led’s in spiegels
Ruitenwissers:
Voorzijde:
Bosch Aerotwin
Achterzijde:
Upgrade wiperarm
Antenne:
Korte antenne
Achteruitrijhulp:
Achteruitrijcamera
Alarm:
Gemini Klasse 3 met SCM certificaat

Ophanging:
- K-sport schroefset
- Veerpootbrug voorzijde: Origineel Mazda (Sportive)

Binnenkant:
Interieur:
Sportive interieur
Stuur:
Sportive stuur, Nardi Torino leder
Versn. Pook:
Sportive pook, leder
Tellerplaten:
Sportive witte tellerplaten
Carbon inlay
Navigatie:
Onboard in dubbeldin
Carkit:
Bluetooth, onboard in dubbeldin

I.C.E:
Headunit:
JVC KW-NX7000:
- Dubbeldin met afneembaar 7 inch touchpanel
- Radio/CD/DVD/USB/SD kaart
- Onboard navigatie
- JVC KS-BTA200 Bluetooth adapter
- Achteruitrijcamera
Speakers voor:
MTX T6S 652 composet, 100 Watt RMS/400 Watt max
Speakers achter:
MTX T6C 653 3 weg coaxial, 65 Watt RMS/260 Watt max
Subwoofer:
MTX T812-44 dual 4 ohm, 500 Watt RMS/1500 Watt max
Versterkers:
MTX X704 4 channel, 70 Watt RMS x 4
MTX X500D Monoblock, 500 Watt RMS op 2 ohm
Condensator:
Caliber 1,0 fahrad met electronica
Bekabeling:
Voeding 35mm² met 100 ampère ANL zekering
Accu:
Optima Yellowtop YTS 4.2
Signat accupool klemmen, +12v met electronica

Op 15-01-2012 dB meting met als resultaat: 134,6 dB!

Under The Hood:
- K & N inlegfilter
- Mazdaspeed aluminium oliedop
- Hoodlifters

Ik zal alle foto's en updates ook in deze startpost bijhouden, voor de mensen die geen zin hebben om alles te lezen en door inmiddels al 28 pagina's te scrollen hoop ik het zo overzichtelijk te houden :wink:

Eerst even wat foto's van mijn Sportive vlak na de aankoop
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En toen sloeg het virus weer toe en konden de updates toch niet uitblijven......

De eerste update was de inbouw van een Gemini klasse 3 alarm met certificaat.
Toen de beveiliging op niveau was natuurlijk gelijk gebruik maken van de dubbeldin ruimte:
Afbeelding

Ik heb gekozen voor de JVC KW-NX7000 met bluetooth module, mede omdat deze beschikt over een afneembaar front.
Ondanks het afneembare front toch een 7 inch touch panel en een zeer compleet systeem.
Afbeelding

Afbeelding

Met dank aan Tom (Blue Lagoon, strakke BJ trouwens ;-)) gelijk langs de japanse sloper hier in de buurt gereden voor de instelbare interval voor de ruitenwissers
Afbeelding

Toen kwam er Xenon, Pilot Pro Line H7 6000K, met bijpassende Pilot SMD stadslichten
Afbeelding

Afbeelding

Ballast links
Afbeelding

En rechts
Afbeelding

Pilot LED stadslichten
Afbeelding

Pics Pilot Pro Line Xenon 6000K na de montage
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de ruitenwissers van zeer goedkope kwaliteit waren heb ik deze vervangen door een set van goede kwaliteit.
Bosch Aerotwin wissers voor de voorruit.
Afbeelding

Ook voor de achterruit kwam er een andere wisser, met een moderne look.
Het gaat om deze wisser:
Afbeelding

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Ook heb ik een diagnosecomputer aangeschaft. Dit omdat ik zelf het gehele onderhoud van de auto weer voor mijn rekening neem en je dan simpelweg niet zonder kan.
Ik heb de uitgebreide versie, deze leest en wist diagnostische foutcodes, wist CEL (Check Engine Light), leest en wist ABS, transmissie en airbag systeem, foutcodes worden in text weergegeven, leest freeze frame data, live data weergave enz. enz.
Afbeelding

De diagnose computer kwam goed van pas, want de vorige eigenaar had bij de verkoop al aangegeven dat de auto last had van een storing die de CEL steeds deed branden. Het zou om een defect aan de catalysator gaan die de storing veroorzaakte. De CEL brandde niet, maar na het aansluiten van de computer bleek er vreemd genoeg toch een foutcode aanwezig te zijn. De storing was kennelijk zo hardnekkig dat de CEL steeds weer brandde en hoe los je dat op? Ja je haalt gewoon het CEL lampje uit het dashboard :evil: Ik weet niet of de vorige eigenaar dit heeft laten doen of dat het een idee van een monteur is geweest, maar slim is het absoluut niet. Voor hetzelfde geld brandt de CEL vanwege een ernstig defect en wordt je er niet van op de hoogte gebracht met mogelijk grote schade tot gevolg. Gelukkig heb ik er vrij snel na aanschaf naar gekeken.

De foutcode P0421 werd door de diagnosecomputer gevonden. Toen gelijk het internet opgedoken en na nog geen minuutje googelen de oplossing :cheers: Dit blijkt namelijk een zeer veel voorkomende foutcode te zijn voor dit type auto/motor. De 2e lambda sensor schijnt nogal gevoelig te zijn en denkt daarbij al snel dat de catalysator defect is, of in ieder geval niet goed werkt. De oplossing bleek erg simpel en vooral goedkoop. Met een O2 cheater haal je de 2e lambda sensor uit de directe stroom uitlaatgassen. Om die reden meet hij een waarde die vele malen constanter is en waarbij de werking van de catalysator dus weer betrouwbaar wordt gemeten. Ik heb de CEL weer voorzien van een lampje, maar sinds de O2 cheater geen storingen meer dus ook geen brandende CEL meer en dat voor €10,00 ipv een nieuwe catalysator van €300,00 die de dealer je aansmeert :mrgreen:

De O2 cheater
Afbeelding

Afbeelding

De 2e lambda sensor
Afbeelding

Afbeelding

Met O2 cheater
Afbeelding

En weer op zijn plek
Afbeelding

Toen kwam er op de motorkap een set hoodlifts, welke samen de standaard motorkap'stok' vervangen en het weer een stuk netter doen ogen onder de kap :)
Afbeelding

Afbeelding

Na een flinke zoektocht heb ik eindelijk een zéér nette set RX8 velgen kunnen bemachtigen :mrgreen:
Moest ervoor naar Friesland, maar het was de moeite waard. Er zaten geen banden om de velgen en ze zaten in de originele dozen, dat beloofde wat goeds! De velgen zagen er echt heeeeel netjes uit. Hart van de velgen allemaal smetteloos, evenals de rest van de velgen. Geen stoeprandschade of andere plekjes. Wow wat was ik happy! Gelijk door naar de bandenboer. Daar heb ik er gelijk 4 nieuwe slofjes in de maat 215-35-18 :shock: op laten zetten.

De doos waar de velgen in zaten:
Afbeelding

En dit zijn ze:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die geweldige velgen moeten natuurlijk door een set mooie wielmoeren op hun plek worden gehouden, dus kwam er vanuit Amerika een set Lug Nuts.
Deze moeten nu samen met m'n set slotmoeren de RX8 velgen onder de auto houden.
Afbeelding

De velgen onder de auto gemonteerd leverde de volgende foto's op
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Kleine fotoshoot voor het huis van mijn zus, samen met de Sportive van Paps
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen kroop het bloed toch weer waar het eigenlijk niet gaan kon :oops:
De auto moest zakken..... Met alleen verlagingsveren zou de auto nog steeds achterover hangen, dus was de keuze snel gemaakt. Er moest een schroefset komen 8) De keuze is gevallen op de set van K-sport, kost een btje, maar dan heb je ook wat. Toen de set bezorgd was heb ik na het openen van de doos echt ff een kwartier zitten kwijlen.
Wat een gaaf spul zeg. Daarna kwijl ervan af gehaald en ff foto's gemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De (uitstekende) trekhaak was me een doorn in het oog, maar wel erg handig/praktisch. Er moest dus een afneembare trekhaak komen die geheel achter de lip verdwijnt.
Deze dus
Afbeelding

De mattenset was ook hoog nodig aan een waardige vervanger toe
Afbeelding

Afbeelding

Toen was het tijd om de "standaard" claxons te vervangen voor een set luchthoorns van Hella, dat klinkt toch ff anders.... Ik heb de luchthoorns trouwens netjes op de plekken van de oude claxons kunnen monteren met behoud van de originele bedrading.
Afbeelding

Toen moest de schroefset onder de auto komen. Voordat ik deze monteerde wilde ik eerst de wielkasten behandelen tegen roest. Dit bleek een gigantische klus te zijn, maar met een fantastisch resultaat. Eerst de auto flink ophogen
Afbeelding

Toen de nodige onderdelen onder de auto vandaan halen
Afbeelding

En met een heel wapenarsenaal het gevecht begonnen tegen de roestduivel :evil:
Afbeelding

Dit is 1 van de wielkasten nadat het wapenarsenaal er doorheen is geweest
Afbeelding

De wielkasten heb ik daarna behandelt met Caprotech RX5 en RX10, met een geweldige zeer sterke finish.
Toen kon de schroefset gemonteerd worden, met natuurlijk voldoende Lithium vet tussen veerschotel en wielkast :wink:

Voorzijde
Afbeelding

Afbeelding

Achterzijde
Afbeelding

Afbeelding

Omdat de schroefset multi instelbaar is in hardheid, demping en camber heb ik zelf de camberafstelling voor mijn rekening genomen
Afbeelding

Rondom 1 graad negatief camber :clown:
Afbeelding

Toen zaten we ergens begin mei 2011 en stond JAF (Japanse Auto Festival) voor de deur. Dat was dus de eerste keer dat mijn Sportive op de paddock stond, samen met de andere clubauto's.
Deze foto's heb ik toen gemaakt

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe heldere mistlampen zijn ook vast wel opgevallen!? Van de mistlampenupdate heb ik helaas verder geen foto's, maar zeker dat ze op de volgende foto's ook nog wel in beeld zijn :wink:

De JVC headunit kon toch nog verdere uitbereiding aan en na wat zoeken vond ik een kant en klare achteruitrij camera:
Afbeelding

Originele kentekenplaatlampje en de camera:
Afbeelding

Je zou zeggen dat dit zo past, maar helaas. Na wat dremelwerk paste het gelukkig wel.
Eerst nog ff de kabels trekken, natuurlijk langs de originele en dus ff pielen om de bekabeling door de tube te krijgen.
Afbeelding

De voeding van de camera, evenals de signaaldraad voor de headunit moesten op de + draad van de achteruitverlichting komen.
De juiste draad gevonden en de boel netjes gesoldeerd en met krimpkous geïsoleerd.
Afbeelding

Afbeelding

Voor
Afbeelding

En na, eerst met de "oude" kentekenplaten.
Ik heb deze platen namelijk ingeleverd en nieuwe laten maken met de opgelegde letters, omdat ik die gwoon veel mooier vind 8)
Hier het verschil:
Oude platen
Afbeelding

Nieuwe platen
Afbeelding

En zo ziet het eruit in de auto als ik de achteruit versnelling inschakel
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens kwam er een spiegelupdate uit de lucht vallen. Ik heb een set spiegels met ingebouwde LED knipperlichten kunnen kopen.
Jammergenoeg waren deze spiegels niet voorzien van spiegelverwarming, wat de originele spiegels dus wel hebben, maar we zijn handig genoeg dat ff te fixen :clown:
De spiegels zijn verder qua vorm en mechaniek exact gelijk aan de originele, dus konden de originele verwarmde spiegelglazen na wat aanpas werkzaamheden in de nieuwe spiegels plaats nemen.

De spiegels die van een voedingsdraad voor de verwarming moesten worden voorzien:
Afbeelding

Het originele spiegelglas met verwarming aan de bedrading gesoldeerd:
Afbeelding

Stekker aan de spiegelbedrading gesoldeerd:
Afbeelding

Afgewerkt met krimpkous en omdat de stuurdraad voor het knipperlicht niet in de originele stekker zit is dit de enige draad die daar buiten loopt:
Afbeelding

De stekker voor de doorvoer van alle elektronica naar de deur:
Afbeelding

Hier moesten dus de knipperlicht stuurdraad en de 2 x 2,5 mm² audiokabel nog bij. Om de stekker verder zoveel mogelijk in tact te houden heb ik mijn grote vriend Dremel weer tevoorschijn getoverd:
Afbeelding

Past precies en de beide draden weer afgeschermd met krimpkous:
Afbeelding

Verder kon ik deze bedrading door de rubbertube zo in de deur brengen.
De stuurdraden voor de knipperlichten heb ik bij de andere knipperlicht draden bij het knipperrelais gesoldeerd.

Spiegelkapjes net opgehaald bij Trim-line:
Afbeelding

Vakwerk!

Spiegelkapjes op hun definitieve plek:
Afbeelding

Spiegels monteren en door alle voorbereiding was het uiteindelijk toch plug & play.......
Foto direct na de montage
Afbeelding

Foto tijdens de toertocht van de club
Afbeelding

Afbeelding

En een close-up
Afbeelding

Ik heb me afgelopen winter toch wat gestoord aan de zwarte stalen 15 inch velgen. Met de RX8 als zomervelgen konden de 'standaard' 16 inch Sportive velgen dus dienst gaan doen als winterset.
Ik kwam een mooie set winterbanden tegen, die in de zomer natuurlijk stukken goedkoper aangeboden worden :lol:
Ik heb een set Pirelli Snowsport aangeschaft, met 2 x 7mm en 2 x 7,5mm profieldiepte in de maat 195-50-16 (de standaard maat voor de 16 inch wielen)
In de winter zal de Sportive op deze velgen met winterbandjes staan
Afbeelding

We gingen richting Automaxx Summer Edition dat op 8,9 en 10 juli gehouden werd in Biddinghuizen en ook daar was de auto paraat :salut:
Net voor/tijdens het evenement nog een kleine update op de auto 'geplakt'. Het standaard 323f logo vervangen voor de stoere Amerikaanse variant, Protegé5
Afbeelding

Op Automaxx stond de auto er zo bij
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens duurde het weer een lange tijd :mrgreen: voordat de volgende update zich aan diende. Een complete set (voor- en achterportieren) Climair raamspoilers 8)
De dozen
Afbeelding

Met deze inhoud
Afbeelding

Afbeelding

Dit was de auto voor de montage
Afbeelding

En dit na
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Momenteel timmer ik nog steeds aan de auto. Ik ben namelijk met de audio install bezig. Op de volgende foto's is te zien wat momenteel de vorderingen zijn.

Dit is een groot gedeelte van de bekabeling
Afbeelding
5 meter 35mm² plus
1 meter 35mm² massa
3 meter 20mm² plus
2 meter 20mm² massa
20 meter speakerkabel 2 x 2,5mm²
2 meter speakerkabel 2 x 4,0mm²
2 x 5 meter RCA kabel met remote
1 x Signat ANL zekering groot, 100A
1 x Signat verdeelblok 35mm² in, 2 x 20mm² uit met 2 x mini ANL zekering 60A
1 x Signat accupool + met electronica
1 x Signat accupool -
Diverse aansluitterminals en adereindhulzen

Een groot gedeelte van de bakabeling is hierin verdwenen
Afbeelding
20 meter flexibele buis
10 meter snakeskin
5 meter krimpkous

Interieur eruit om alle bekabeling aan te kunnen leggen
Afbeelding

Veerpootbrug, accu en accubak eruit om de 35mm² voedingskabel aan te kunnen leggen
Afbeelding

35mm² in flex buis op zn plek in de motorruimte
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En naar binnen
Afbeelding

Langs de middenconsole omdat daar ook (de bedrading naar) de brandstofpomp zit, de RCA kabels konden dus om die reden niet langs de middenconsole
Afbeelding

Afbeelding

Speakerkabel voorportieren in de snakeskin en krimpkous en netjes vastgezet
Afbeelding

Afbeelding

Speakerkabel achterportieren ook in de snakeskin en krimpkous
Afbeelding

Speakerkabels voor- en achterportieren bij elkaar en vanaf daar samen in de flexibele buis naar de kofferbak (verstreker)
Afbeelding

35mm² voedingskabel maken vanaf de accupool naar de ANL zekeringhouder
Afbeelding

Kabel gestript
Afbeelding

Snakeskin
Afbeelding

En afgewerkt met krimpkous
Afbeelding

Op dezelfde wijze een extra 35mm² massakabel gemaakt vanaf de accupool naar een kaal!!! massa punt
Afbeelding

Kabels op hun plek incl. de Signat accupoolklemmen, waarvan de plus is uitgevoerd met electronica!
Afbeelding

Dan de kofferbak,
Eerste plaat MDF voor een vlakke bodem als uitgangspunt
Afbeelding

De setup
Afbeelding

Verdieping in de bodem gemaakt om de condensator iets te laten zakken, zodat deze niet boven de versterkers uitsteekt
Afbeelding

Condensator op zn plek, incl. de risers voor de versterkers, zodat de kabels onder de versterker door kunnen (RCA en speaker kabels)
Afbeelding

Versterkers en een groot gedeelte van de bekabeling op hun plek
Afbeelding

Dan nog ff mijn nieuwe Sub, zoals gezegd de MTX T812-44, goed voor 500 Watt RMS en 1500 Watt Max
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Wat een bakbeest zeg :clown:

Omdat ik de audioinbouw zoveel mogelijk ruimte besparend wil houden heb ik de keuze gemaakt om het bij 1 accu te houden.
Om die reden wel een start/semi-tractie accu en wel een Optima Yellow Top YTS 4.2
Kost een btje, maar dan heb je ook wat :clown:
Afbeelding

Afbeelding

Deze accu is iets lager dan de standaard accu.
Om die reden ff naar de sloop voor een 2e beugel die ik met een slijptol, wat staal en lasapparaat aan ga passen, zodat de Optima netjes op zijn plek blijft :wink:

De risers voor de dubbele bodem gemaakt en daarop van karton de mal gemaakt voor de feitelijke bodem.
Afbeelding

Mallen overgenomen op MDF
Afbeelding

Na wat zaag en schuurwerk dit als resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bodemplaten voor het bekleden zwart geverfd
Afbeelding

En daarna netjes met stof overtrokken
Afbeelding

Ik heb zowel de in- als uitwendige hoeken goed strak getrokken. Zodoende zitten alle hoeken mooi in de stof :clown:
Afbeelding

Stof in zijn geheel met Bison spuitlijm en nietpistool vastgezet
Afbeelding

In de kofferbak
Afbeelding

Sub voorzien van Kicker grille
Afbeelding

Afbeelding

Het enige wat ik nog in de kofferbak moet/wil doen is de condensator zwart wrappen en de ruimte eromheen ff zwart spuiten.

Ik moet zeggen dat ik de doelstelling heb gehaald.
Zoals op de foto's te zien is heb ik na het verwijderen van de subkist een vlakke laadvloer.
Qua hoogte op level van de neergeklapte achterbank.
Over de versterkers en condensator komt traanplaat teneinde beschadiging te voorkomen als de kofferruimte gebruikt wordt.
Afbeelding

Tijdens meetings en andere bezichtigingen van de kofferbak zal ik het traanplaat verwijderen!

De install produceert momenteel 134,6 dB, gemeten op 15-01-2012!

Wintermodus 2011/2012
Winterset, standaard Sportive 16 inch velgen met Pirelli Snowsport 195-50-16
Afbeelding

Zomer en winterset, duidelijk het verschil in hoogte te zien, dus cker dat de BJ nu lager ligt
Afbeelding

De schroefset had ik na montage al ingepakt met vetband.
Dit om ervoor te zorgen dat de set enigszins netjes en verstelbaar blijft.
Tevens met een speciale anti-corrosie spray de schroefset na de schoonmaak goed ingespoten.
Ook heb ik alle bouten en moeren van de wielophanging goed in de kopervet gezet.
Afbeelding

En zo staat de BJ er nu bij, ff snelle foto int donker.
Afbeelding

323Fjuh (Lekri) heeft mijn grille onder handen genomen.
Iedereen aan een zwarte lijst dus moest mijn zwarte lijst maar carbon worden :P

Grille eruit
Afbeelding
Nee, dat plasje vloeistof onder de auto is niet afkomstig van mijn BJ :wink:

De clubmonnik in actie
Afbeelding

En het fantastische resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om de carbon details nog iets meer terug te laten komen heb ik de grille van de achterklep in carbon gewrapped.
Dit was voor mij de eerste keer en ik moet zeggen dat het me niet tegen is gevallen.....

Ik heb zoals jullie inmiddels gewend zijn foto's gemaakt, bij deze.

Een stuk carbonfolie van 100 cm x 152 cm bij Trim-line gehaald.
Ik heb gelijk een rakel meegenomen :clown:
Afbeelding

De grille van de achterklep verwijderd, schoongemaakt en ontvet
Afbeelding

Spullen klaar gelegd dus beginnen maar
Afbeelding

Het resultaat
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik de klepspoiler toch los had om deze te bewerken vanwege trillingen/rammels heb ik deze gelijk in carbonfolie gewrapped.

Spoiler ligt klaar om een nieuw jasje te krijgen van zijn baasje :mrgreen:
Afbeelding

Om de wrap netjes te krijgen heb ik eerst ff met een reststukje folie geoefend op de lastige hoeken....
Afbeelding
Afbeelding
Hier is mooi te zien hoe de folie strak rond de vervelende hoek zit
Afbeelding
Het gerimpelde gedeelte zal weggesneden worden.

En toen voor het "eggie"
Afmetingen van de folie bepaald en deze voor de helft ontdaan van het witte 'papier'
Zo kon ik vanuit het midden van de spoiler beginnen met wrappen
Afbeelding

En oefening baart kunst
Afbeelding

Allemaal strakke hoeken :clown:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Ik ben meer dan dik tevreden met dit resultaat :mrgreen:

Wat nu nog rest is de overtollige pur wegsnijden en deze afwerken met Bitumen (spuitbus).
Door de bitumen over de pur en de rest van de spoiler te verspuiten maak ik deze geheel waterdicht. Tevens maakt de bitumen de spoiler nog iets zwaarder en kruipt tussen de eventuele overgebleven kiertjes.
Ik moet zeggen dat de spoiler nu al geen rammels meer laat horen bij tikken en kloppen,
dus lijkt de behandeling het gewenste resultaat op te leveren :clown:

De laatste vorderingen aan de klepspoiler:
Purschuim en de rest van de binnenzijde van de spoiler met verspuitbare bitumen afgewerkt en zoveel mogelijk gedempt
Afbeelding

De montagepunten van het derde remlicht met tochtband trillingsvrij gemaakt
Afbeelding
Afbeelding

En hier zijn de hoeken te zien
Afbeelding
Afbeelding
Bij de wrap van de spoiler heb ik de folie over de randjes getrokken voor een nog strakker resultaat

Vervolgens heb ik de kap welke aan de binnenzijde tegen de achterklep zit nog even gedempt met Vibraflex en de montage puntjes wat aangepast
Zo was de kap
Afbeelding

En zo is ie nu
Afbeelding
Afbeelding

Klemmetjes bijgebogen en de ruimte tussen het klemmetje en de achterklep met tochtband trillingsvrij gemaakt
Afbeelding

Ik ben zeer verbaasd over het bereikte resultaat. De klepspoiler is helemaal stil, daar zit echt geen rammeltje meer in.
Hetzelfde geldt voor de binnenkap. Nu rammelt de kentekenplaat nog.... Kleinigheidje :mrgreen:

En dan het totaalplaatje!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik zoek graag naar originele updates en zo kwam ik er weer eentje tegen.
Het is een update voor de cockpit, maar het zijn geen tellerringen....
Het gaat om een carbon inlay die ik natuurlijk gelijk gemonteerd heb :wink:

De inhoud
Afbeelding

Afbeelding

Cockpit voor
Afbeelding

Afbeelding

Cockpit na
Afbeelding

Afbeelding

En weer op z'n vertrouwde plek in de auto
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Booskijker plannen....
Ik kon daarbij moeilijk kiezen uit mijn 2 opties:
1. Aan de motorkap lassen
2. Setje op de koplampen monteren

Optie 2 bood mij deze mogelijkheden:
Foto geleend van Rick
Afbeelding
Foto geleend van Tycstyle
Afbeelding

Deze waren niet naar mijn zin, ik zocht boosijkers die de lijn van de motorkap door laten lopen en richting het spatscherm in een punt uitkomen (smaller worden).
Om deze reden neigde ik naar optie 1.
Leuk project MAAR.....
Gezien mijn grote MPS wens en wat financiële meevallers lijkt de MPS al dichterbij dan eerst de planning was.
Nee nog niet genoeg centjes gespaard, maar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan ik verklappen dat ik de BJ over een jaar niet meer in mijn bezit zal hebben :wink:
En weer om die reden moet de BJ (mocht het nodig zijn) zo makkelijk mogelijk weer terug naar origineel kunnen.
Booskijkers aan de motorkap lassen gaat hem dus ook niet worden.
Ondertussen ben ik redelijk handig geworden in het wereldwijd zoeken naar unieke updates en zo kwam ik een set booskijkers tegen, welke helemaal naar mijn zin waren.
Bijna dezelfde looks als lassen aan de motorkap (ok er zit een klein kiertje tussen...) maar toch makkelijk te verwijderen :cheers:

Nog belangrijker, ik heb zie hier nog bij niemand gezien :P :clown:

Genoeg geluld, foto's:
Net uit de verpakking
Afbeelding

Afbeelding

Zoals de verkoper beloofde, handwerk....
Afbeelding

Natuurlijk moeten ze nog in kleur gespoten worden, maar ff kijken of het naar mijn zin is dus proefmontage
Zonder
Afbeelding

En met
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Met name op de laatste 2 foto's is goed te zien dat deze booskijkers perfect aansluiten op de lijn van de motorkap
en doorlopen naar het scherm en daar smaller worden.
Precies zoals ik ze eigenlijk aan de motorkap en spatscherm had willen lassen.....

Omdat de knipperlichten in de spiegels wettelijk gezien de originele zijknipperlichten vervangen heb ik een oud setje zijknippers gespoten, ging in 1 moeite met de booskijkers :wink:

Setje oude oranje zijknippers
Afbeelding
De opliggende letters eraf geschuurd en spuitklaar gemaakt

Gespoten in een ruimte afgedekt met natte lakens tegen het stoffen en een kachel voor de juiste temperatuur (vandaar ook de thermometer :wink: )
Afbeelding

Na het kleur spuiten klaar voor de blanke lak
Afbeelding

Afbeelding

Overzicht, naast de booskijkers en zijknippers is ook te zien dat ik de blauwe Climair stickertjes van de zijraamspoilers verwijderd heb, toch?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Foto's gemaakt door Arjan
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mazda 3 MPS 2.3 DISI turbo '07 Black Mica
Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323F BJ 2.0 Sportive
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Those who master the art of braking and steering are the best riders!

Laatst bijgewerkt door Fabjuh op wo jan 18, 2012 10:39 pm, in totaal 59 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:34 am 
Club lid
Club lid

Hi is still alive welcome back Fabian 8)

Nette BJ heb je nu :wink:

Aka: club opa of Barrel transplofft :wink:
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleeft

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:38 am 
Moderator
Moderator

Yep, I'm still alive en jij still bovenop het forum. Thnx voor je reactie Mad Man.

Afbeelding

Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:41 am 
Club lid
Club lid

Ja hoor om van me af te komen hier op het forum zijn 2 optie's 1 mij dood slaan 2 het forum opheffen :oops:
Dus ja zal het nog ff met me moeten doen 8)

Ontopic weer :wink:

Aka: club opa of Barrel transplofft :wink:
Een dag zonder Mazda is een dag niet geleeft

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:42 am 
Forum Freak!

Fabjuh schreef:
De auto wil ik verder (zo denk ik er nu over....) laten zoals deze nu is. Ik heb genoeg omgereden en met de huidige brandstofprijzen vind ik het wel best, ga de auto dus niet verlagen. Voorlopig voldoen de originele 2.0i Sportive velgen prima dus die mogen hun werk blijven doen.

dit zeiden er meer! :D

welkom terug kerel,

Met een zeer mooie auto! ziet er goed uit die sportive!

en je trekhaak vind ik niet "not done" heb zelf er ook een onder, heb alleen de trekhaak zelf er in de periode dat ik hem niet gebruik eraf gehaald (de kogel dus) zodat je hem wat minder ziet.! ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:44 am 
Moderator
Moderator

Patrick schreef:
Fabjuh schreef:
De auto wil ik verder (zo denk ik er nu over....) laten zoals deze nu is. Ik heb genoeg omgereden en met de huidige brandstofprijzen vind ik het wel best, ga de auto dus niet verlagen. Voorlopig voldoen de originele 2.0i Sportive velgen prima dus die mogen hun werk blijven doen.

dit zeiden er meer! :D

welkom terug kerel,

Met een zeer mooie auto! ziet er goed uit die sportive!

en je trekhaak vind ik niet "not done" heb zelf er ook een onder, heb alleen de trekhaak zelf er in de periode dat ik hem niet gebruik eraf gehaald (de kogel dus) zodat je hem wat minder ziet.! ;)

Ja ik weet het, om die reden hou ik mij een slag om de arm.....

Afbeelding

Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:44 am 
Forum Freak!

Wat een gave wagen heb je gekocht zeg! :D :D Heel veel plezier ervan! 8)

Ook super dat je weer terug bent op het forum... ;)

Old car: Mazda 323 BG 1.6i '92 (Ingeruild / Afrika)
New car: Volkswagen Polo 6R '11
Classic car: VW Kever '72

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 1:00 am 
Moderator
Moderator

Thnx Hape.

En wilde het niet als goed voornemen voor het nieuwe jaar gebruiken, dus ga nu proberen wat meer op het forum rond te hangen.

Ben door m'n BJ in ieder geval weer flink gemotiveerd!

Afbeelding

Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 3:12 am 
Experienced poster

nette auto,
ik ken er meer die zeiden ik doe niks meer aan mijn auto :clown:

Golf: geheel nieuw interieur, sportdemper, verlaagd, velgen.

Leon: geheel nieuw interieur, velgen, air ride.

(niemand van dit forum overigens, maar van de club waar ik lid van ben geweest met mijn vorige auto)

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 8:44 am 
Newbie

zo, je bent er wel weer een paar jaar op vooruit gegaan 8)
zeer nette sportive.
hoeveel km heeft deze erop zitten?
het verbruik valt reuze mee hoor 7.5l/100km

nu 323f bj sportive 2001, 196.000km 2.0 16v

1e prijs mooiste BJ sg 2010

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 9:10 am 
Club lid
Club lid

Welkom, en leuke wagen :)

Geen Mazda meer in mijn leven :cry:

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 9:34 am 
Club lid
Club lid

Forum Link: viewtopic.php?f=22&t=355
sweet ride...

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 9:38 am 
Newbie

I like it a lot!
Welcome back!

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 12:51 pm 
Moderator
Moderator

Ben er zeker wat jaartjes op vooruit gegaan. Bouwjaar 2001 en heeft inmiddels iets meer dan 141.000 km gereden.
Bij normaal gebruik valt het verbruik inderdaad reuze mee.
De auto bevalt uitstekend.

Afbeelding

Mazda 323 BA 1.5 Coupe

Old cars:
Mazda 323 BG 1.8 GT RIP

Laatst bijgewerkt door Fabjuh op zo jan 02, 2011 11:52 pm, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

BerichtGeplaatst: ma dec 13, 2010 1:28 pm 
Forum Freak!

Hoi Fabje.. Welkom terug op dit forum..
Ik vond jou bg al super mooi maar deze is echt dik :)
Hopelijk gaat deze auto schitteren op de stand van club :)

Gr Roel

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 677 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 46  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]