Dag iedereen nu ik officieus Club lid ben stel ik mij hierbij voor.
Ik ben sinds kort in het bezit van een 323 Hatchback 1.6L GLX van 1994 met APK tot aug-2011. (is het een 323 BG?)
Voel me vereerd club lid te mogen zijn en ben van overtuigd dat de leden geen spijt zullen krijgen, daar ik een brok techniek heb in het algemeen en in het bijzonder Mazda technieken.
Verder bezit ik een Mx5 Na, een Rx7 en nu een 323.
Ik wil aan iedereen m'n excuses aanbieden voor het ongemak die ik hier heb veroorzaakt.
Ook aan hem bied ik mijn excuses aan, die mij tot het indienen van mijn klacht tegen hem en hoop dat het wordt geaccepteerd.
En hier in mijn topic te kennen geeft, en als club lid blijft. Hoe meer zielen hoe meer vreugde...toch
Als ik tijdens de leden bijeenkomst word uit genodigd zal ik me beter voorstellen. Hoop dus dat iedereen d'r bij zal zijn.
Ik zal eerdags mn nieuwe aanwinst in m'n voorstel topic plaatsen.
Dit zijn ze dan
Mn eerste Mazda een Rode MX5 NA.(zie ook mn voetschrift)

De tweede is de grijze nu verkocht aan mn zoon.
En de derde een RX7. ( is nu een project object geworden wankel motor wenst een revisie)

En waar het hier om gaat is deze van 1994 323 1.6L GLX.

Een uitleg betreft de
Electonische Chocke.
Nr.1 : SENSOR,TEMP.-ENG.COOLANT met de Groene connector (NTC weerstand)
Nr.2 : Air Controle Valve (ACV)
Nr.3 : Fuel Pressure Regulator (FPR)
Als de motor nog koud is wordt er nomaal ge-chocke dwz iets meer benzine/lucht mengsel.
Over het algemeen is de verhouding 1:14,7, als de engine op temp. is.
Bij de injectie engine van Mazda zijn Nr.1 en 2 verantwoordelijk voor de Chocke.
Essentiele connectoren zijn meestal verguld (zie contact punten van Nr.1)
Door de ACV, is een soort( lucht) thermische kraan verwarmd door de koel vloeistof.
Als het koud is laat het extra lucht door in je inlaatspruit stuk.( de ECU heeft hier geen vat op)
Nr.1 geeft info aan de ECU door zn variabele weerstand (als het koud is, is de weerstand hoog +/-3,16 Kohm)
De ECU leest in principe de spanningen over de NTC voor het dosseren v/d geinjecteerde benzine.
De spanningen is met een truckje te meten. +/- als het nog koud is 4 volt ,bij warme motor +/-.. 0,39 volt.
Opmerking: als de NTC sensor stuk is gaat de engine stotteren en stinkt naar benzine, althans mijn ervaringen.
Als je geen ervaringen hebt zoekt je meestal in de onstekings o-delen als bougie en- kabels of timing.

Voor het geval het hier nog niet bekend/duidelijk is!
Wat de AFM (Air Flow Meter) precies doet.
En wat er allemaal in zit.
1. Een mirco switch om de Relay v/d benzine pomp in- en af te schakelen.
(als veiligheid bij een aanrijding, de motor staat stil, B-pomp wordt afgeschakeld)
2. Een variabele schuif weerstand als info voor de ECU (ook wel PCM genoemd) hoe ver de luchtflap open staat.
3. Een gevoelige NTC weerstand om de warmte v/d lucht door te geven aan de ECU.
(de vertalingen aan de ECU is meestal, zo niet altijd in volt/Millie Amperé uitgedrukt )
Zo ver ik weet hebben de 323/Rx7/Mx5 en de rest de zelfde principe.

Grt
Paul.